Nike este unul dintre cele mai cunoscute branduri când vine vorba de încălțăminte, îmbrăcăminte și accesorii sportive. În paralel, este un cuvânt care ne duce cu gândul la legende, mituri și chiar evenimente istorice. Când a fost înființată, în 1964, se numea Blue Ribbon Sports. În 1971, și-a schimbat numele în Nike.
Simbolul nike
Se știe că simbolul Nike are ca reprezentare o aripă stilizată care, la rândul său, face aluzie la zeița greacă a victoriei. Această zeiță, căreia atenienii îi erau deosebit de devotați, era reprezentată ca o tânără înaripată. Potrivit istoricilor, zeița Nike avea capacitatea de a zbura și de a alerga cu viteze mari.
Merită menționat faptul că atenienii au ridicat temple în slava ei, cu scopul de a perpetua victoriile militare care se acumulau.
Potrivit istoricilor, când bătălia de la Marathon a fost câștigată de atenieni, Filippedes, cel mai bun alergător, a fost desemnat să ducă vestea în orașul Atena. Această informație era extrem de urgentă, având în vedere promisiunea persanilor: când vor ajunge în Atena, vor viola femeile, vor tortura până la moarte pe toți cei pe care îi vor întâlni pe drum și vor distruge orașul. În fața acestei situații, dacă soldații atenieni pierdeau bătălia, femeile erau acuzate de uciderea urmașilor lor și atunci se sinucideau.
În această perspectivă, Philippide, mesagerul, a parcurs cei 42 de kilometri de la Marathon la Atena. S-a oprit doar când a ajuns la cel mai înalt și mai important loc al orașului, al cărui nume este acropola, și a strigat „Nike!” (Victorie!). După ce a făcut acest lucru, a anunțat poporul că atenienii au câștigat bătălia împotriva perșilor.
Tot potrivit cercetătorilor, mesagerul a murit de epuizare și a lăsat ca moștenire anunțul pe care astăzi îl poartă mulți sportivi.
Având în vedere tot acest context istoric, marca americană face aluzie la zeița greacă Victoria, întrucât simbolul Nike, pe lângă faptul că face referire la aripile acestei divinități, reprezintă și rochia zeiței în vânt.
Merită să adăugăm că, în Antichitate, se obișnuia să se folosească drept salut un semn care se făcea prin unirea tuturor degetelor cu mâna deschisă și excluzând degetul mare. În acest fel, s-a format un V asimetric, o reprezentare similară cu marca sportivă.
Semnificația simbolului Nike
În 1971, unul dintre fondatorii și fostul director executiv al companiei, Phil Knight, care la acea vreme era profesor de contabilitate, a cerut unui student la design să creeze un logo care să nu semene cu cel al Adidas, o companie germană care activează tot în domeniul sportului.
Cea aleasă, pe nume Carolyn Davidson, a livrat lucrarea cu ideea de Nike Swoosh, semnul de „dreapta” sau de „șah”. Intenția a fost de a indica mișcarea și viteza și, în același timp, de a face aluzie la zeița greacă Nike.
Simbolul a fost vândut de către elev cu doar 35 de dolari. Potrivit site-ului Nike, Knight a declarat la vremea respectivă: „Nu-mi place, dar o să mă obișnuiesc cu ea„.
După câțiva ani, simbolul a ajuns să reprezinte o piatră de hotar pentru istoria articolelor sportive și a marketingului. În plus, potrivit investitorilor, marca este desemnată drept cea mai valoroasă din lume.
Logo Nike
Marca Nike este plină de simboluri și semnificații. În ceea ce privește sloganul „Just do it”, acesta a fost dezvoltat în 1988. Această frază traduce ideea că nu există obstacole pentru sportivii care se antrenează din greu.
Încă de la începutul traiectoriei sale, Nike a făcut legătura între potențialii atleți și marcă, precum și între echipamentele sportive.
Compania, al cărei sediu se află în Statele Unite ale Americii, sponsorizează în prezent peste 30 de echipe de fotbal și echipe naționale din întreaga lume. În plus, marca sponsorizează mai mulți jucători de fotbal care au o carieră consacrată în lumea fotbalului, precum Cristiano Ronaldo, Neymar și l-a avut pe Ronaldo Fenômeno ca principal băiat de publicitate al companiei în anii 1990.
Simbolul este sinonim cu succesul datorită unor motive care fac diferența pentru sportiv, cum ar fi calitatea și confortul, de exemplu. În același timp, campaniile de marketing colaborează la consolidarea sa pe piață, ceea ce contribuie și mai mult la succesul său.
Este important de subliniat faptul că, în 2018, Nike a sponsorizat pentru prima dată în istoria sa un sportiv profesionist cu paralizie cerebrală. Justin Gallegos, student și atlet la Universitatea din Oregon. Videoclipul care celebrează acest contract a fost lansat pe 6 octombrie, de Ziua Mondială a Paraliziei Cerebrale.