Baphomet este un simbol foarte comun în cadrul ezoterismului în general, studiat de magicieni și alchimiști, de ordinele de inițiere și de curioșii în ocultism. Este o cifră care poartă mai multe semnificații și cu cât ne adâncim mai mult în studiul său, cu atât aceste semnificații capătă mai mult sens. Astfel, putem spune că Baphomet poate fi asociat cu Cabala, Tarotul, numerologia, astrologia, hermetismul, pe scurt, cu tot felul de cunoștințe mistice.
Unul dintre lucrurile fundamentale pe care le reprezintă Baphomet este dualitatea existenței. Ideea că totul în univers este ambivalent, împărțindu-se în două principii opuse și complementare. De exemplu, lumină și întuneric, zi și noapte, bărbat și femeie, înalt și jos, afară și înăuntru, cald și rece și așa mai departe. Figura a fost concepută astfel încât, în designul său, să fie reprezentată în mai multe moduri diferite simultan.
Originea lui Baphomet
Originea lui Baphomet nu este cunoscută cu exactitate, existând mai multe teorii în acest sens. Există mențiuni ale unor figuri cu caracteristici care permit o anumită asociere cu Baphomet pe care îl cunoaștem astăzi, cel puțin începând cu secolul al X-lea. Cu toate acestea, se crede că originile sale sunt mult mai îndepărtate, fiind legate de practicile ezoterice antice din Egipt și India, precum și de păgânismul grecesc și celtic, printre alte origini.
Baphomet și templierii
Există un consens în rândul cercetătorilor care consideră că Cavalerii Templieri au fost primii care au acordat o importanță deosebită figurii lui Baphomet.
Cunoscuți și sub numele de Ordinul Cavalerilor Templului sau Ordinul Săracilor Cavaleri ai lui Hristos, Cavalerii Templieri au fost persecutați de Biserica Catolică în jurul secolului al XIV-lea, printre altele pentru că se închinau la figura lui Baphomet, care, datorită aspectului animalic și misterios, era asociat de creștini cu Diavolul.
Teoria cea mai acceptată în prezent este că Baphomet este o derivare a numelui Muhammad. Se crede că templierii s-au familiarizat cu învățăturile lui Mahomed și cu misticismul arab. Datorită acestor cunoștințe, Biserica Catolică a putut să-i acuze de idolatrie pe acest demon.
Se înțelege că ideea de a-i acuza pe toți cavalerii de erezie nu a fost altceva decât teama Bisericii Catolice de a-și pierde monopolul religios. Pentru a împiedica acest lucru, au făcut din imaginea lui Baphomet una dintre fațetele diavolului.
Conform creștinismului, Baphomet este o creatură diavolească, cu coarne ca ale diavolului (Satana), reprezentând forțele răului.
Datorită acestui fapt, ordinul a luat sfârșit, iar mulți dintre membrii săi au fost închiși, torturați și arși de vii.
Figura lui Baphomet, așa cum o cunoaștem astăzi, a fost definită abia în secolul al XIX-lea de către magicianul francez Eliphas Levi (1810-1875). Levi, care era și desenator, își prezintă creația în celebra carte Dogma și ritualul înaltei magii, considerată un clasic al ocultismului.
În carte, autorul face un studiu al figurii și prezintă concepția sa despre Baphomet într-o ilustrație care a devenit consacrată atât în cercurile oculte, cât și în rândul profanilor datorită unei polemici.
La sfârșitul secolului al XIX-lea, Baphomet a fost implicat într-o controversă care i-a adus faima. În urma acuzațiilor conform cărora francmasonii îl venerau ca pe un zeu și efectuau ritualuri în onoarea sa, Biserica Catolică, alături de alte autorități creștine legate de alte biserici, a început să ia măsuri împotriva francmasoneriei.
Cu toate acestea, autorul acuzațiilor, Leo Taxil, care avusese mult succes publicând o carte despre ei, a venit ceva mai târziu în fața publicului spunând că a inventat totul.
În ciuda acestui fapt, creștinii din întreaga lume încă mai cred sau împărtășesc un anumit inconștient colectiv pentru care Baphomet ar fi figura diavolului venerat de francmasonerie sau cel puțin reprezentarea unui demon.
Francmasonii, la fel ca toți cei care cercetează ocultismul, studiază simbolismul lui Baphomet, dar nu au o relație de adorație sau idolatrie cu această imagine.
Caracteristici prezente în imagine sunt:
Balanța: indică dominanța în ape sau emoțiile,
Aripi: înseamnă stăpânirea în aer,
Picioare de capră: indică stăpânirea asupra pământului,
Sânii: reprezintă sexul feminin, precum și maternitatea și fertilitatea,
Caduceul: situat pe picioare, simbolizează energia activă a sexualității și virilității masculine.
Simbolismul lui Baphomet
Imaginea lui Baphomet prezintă caracteristicile a trei animale și ale ființei umane.
Putem identifica în imagine șacalul, care face trimitere la zeul egiptean Anubis, taurul ca referință la elementul pământ și capra ca referință la elementul foc.
Pe capul imaginii se află o torță, care reprezintă iluminarea spirituală. Cele două coarne reprezintă cele două coloane ale arborelui vieții cabalei, reprezentând coloana milei și a rigorii, în partea dreaptă, respectiv în partea stângă.
Pentagrama este un simbol al magiei, reprezentând cele 4 elemente ale naturii plus spiritul, iar în imagine apare cu fața în sus pe fruntea creaturii.
Pe ambele brațe ale lui Baphomet vedem scris „solve” (care înseamnă „dizolvare„) și „coagula” (care înseamnă „unire„).
„Solve” apare pe brațul drept îndreptat în sus, în timp ce pe brațul stâng îndreptat în jos vedem cuvântul „coagula”.
Aceasta se referă la cele două aspecte ale spiritului, care poate fi dizolvat și amestecat cu lumina astrală, sau poate fi identificat cu materia, cu lumea fizică.
Acest lucru face aluzie și la principiul hermetic care spune că tot ceea ce există deasupra este asemănător cu tot ceea ce există dedesubt, ceea ce în creștinism poate fi interpretat ca fiind „pe pământ așa cum este în cer”.
Solzii de pe imagine fac aluzie la controlul asupra elementului apă, care poate fi înțeles ca emoții; aripile se referă la controlul asupra elementului aer, care poate fi înțeles ca rațiune; picioarele caprei sunt un simbol al controlului asupra pământului sau a lumii materiale; în timp ce flacăra de pe cap poate fi înțeleasă și ca control asupra elementului foc, cunoașterea adevărurilor spiritului.
Figura are aspecte umane, atât masculine, cât și feminine, are sâni și, în același timp, o reprezentare falică.
Înseamnă că spiritul nu are sex, este bărbat și femeie, și că condiția umană este cea care împarte sexele așa cum le experimentăm noi. Sânii reprezintă, de asemenea, maternitatea și fertilitatea, în timp ce falusul se identifică cu Caduceul lui Hermes, înconjurat de doi șerpi care reprezintă Kundalini, energia sacră responsabilă de dezvoltarea chakrelor.
Baphomet și pentagrama inversată
Imaginea lui Baphomet este legată de pentagrama inversată, la urma urmei, acest simbol este prezent în reprezentarea sa grafică principală, dar seamănă și cu un cap de capră.
Cele trei puncte în jos caută să reprezinte căderea (sau respingerea) Sfintei Treimi (Tatăl, Fiul și Sfântul Duh).
Capetele pentagramei inversate, care sunt urechile caprei, reprezintă partea carnală, opusă celei spirituale.